Thursday 16 April 2015

Sepuluh Kanak-Kanak Paling Genius di Dunia,

http://goo.gl/TMnfJ1



1. Tanishq  Matthew Abraham.

Beliau merupakan ahli termuda Mensa, sebuah organisasi yang dianggaotai oleh mereka yang mempunyai IQ yang tinggi selepas mendapat markah 99.9 peratus dalam ujian kecerdasan otak. Kanak-kanak ini akan memasuki kolej seawal usia enam tahun dan berjaya memperolehi gred purata 4.0 pada setiap semester.


2. Ethan Bortnick.

Kanak-kanak ini mempunyai bakat sebagai pemuzik, penulis lirik dan pelakon. Beliau mula bermain alat muzik ketika berusia tiga tahun dan pernah diiktiraf oleh Rekod Dunia Guiness sebagai ahli muzik termuda yang melakukan siri penjelajahan secara solo ketika berumur 10 tahun.


3. Akim Camara.
Pemain biola termuda di Berlin ini mula menunjukkan bakatnya ketika berusia dua tahun. Dia dianggap sebagai kanak-kanak yang cepat belajar dan membuat persembahan pertama ketika berusia tiga tahun dalam konsert sempena Hari Natal pada tahun 2003.


4. Priyanshi Somani
Kanak-kanak ini mendapat jolokan sebagai ‘Kalkulator Manusia’ dari India. Beliau merupakan peserta termuda dan menjadi juara dalam Mental Calculation World Cup ketika berumur 12 tahun. Priyanshi pernah memegang rekod baharu dunia selepas menyelesaikan 10 soalan punca kuasa dua, nombor enam digit dalam tempoh 2 minit 43 saat.

5. Cameron Thompson.
Kanak-kanak ini mengikuti pengajian peringkat ijazah sarjana muda dalam bidang matematik di Open University ketika berusia 13 tahun. Siapa sangka budak genius ini sebenarnya mengalami kesukaran untuk meneruskan pembelajarannya kerana autisme yang berpunca daripada sindrom Asperger.


6. March Tian Boedihardjo.
Anak kelahiran Hong Kong ini menjadi penuntut termuda memasuki Universiti tempatan ketika berumur Sembilan tahun. Dia berjaya menamatkan Ijazah Sarjana Pengajian Matematik pada tahun 2011 dan seterusnya menyambung pengajian di peringkat Doktor Falsafah dalam bidang yang sama di Amerika Syarikat.


7. Jacob Barnett.
Bekas penghidap autism ini digelar sebagai ahli matematik Amerika. Dia memasuki Indiana University -Purdue University Indiapolis ketika berusia 10 tahun dan menyambung pengajian Doktor Falsafah dalam bidang Fizik Kuantum.

8. Taylor Wilson.
Pencipta sebatian nuklear ini menghasilkan bom ketika berusia 10 tahun. Dia pernah memenangi pertandingan yang dianjurkan Intel International Scince and Engineering Fair selepas berjaya mereka alat pengesan radiasi.

9. Akrit Jaswal.
Kanak-kanak berasal dari India ini melakukan pembedahan pertamanya ketika berusia tujuh tahun sebelum memasuki universiti perubatan kira-kira lima tahun kemudian. Pada usia 17 tahun, Akrit menyambung pengajian Ijazah Sarjana dalam bidang kimia gunaan dan kini sedang melakukan penyelidikan bagi mencari penawar barah.


10. Mikaela Fudolig
Dia memasuki universiti Filipina ketika berumur 11 tahun dan memperolehi Ijazah Sarjana Muda dalam bidng fizik kira-kira lima tahun kemudian. Beliau kini bergelar Profesor di university yang sama dan turut menyambung pengajian di peringkat Doktor Falsafah.

No comments:

Post a Comment